Thursday, October 22, 2009

Potret program lawatan ke kelantan 27 - 28 Jun 2009

Pada 27 Jun 2009 yang lalu PERKIM Cawangan Putrajaya telah mengadakan lawatan ke negeri Kelantan selama dua hari yang terdiri daripada ahli-ahli PERKIM Cawangan Putrajaya serta 15 orang dari masyarakat India yang berda di Putrajaya dan sekitarnya di ketuai oleh Muhammad Ravi Abdullah Setiausaha Kehormat PERKIM Cawangan Putrajaya

Kesemua rombongan telah diraikan dalam majlis makan tengahari dan rombongan telah disambut oleh pegawai PERKIM Bahagian Kelantan. Sebelum itu mereka di bawa melawat Kompleks Pentadbiran Kota Darul Naim selama satu jam. Rata-rata mereka dari kalangan masyarakat India berasa seronok dan teruja melihat kompleks pentadbiran dengan konsep yang begitu menarik dan sederhana.

Rombongan ini juga dibawa melawat patung Budha ukiran besar di Tumpat, Masjid Jubli Perak ‘Masjid Cina’ di Rantau Panjang, Pasar basah orang Cina Kelantan dan Pusat mencanting batik.

Menurut Muhammad Ravi program seumpama itu memberikan manfaat yang besar kepada masyarakat India kerana mereka dapat melihat sendiri apa yang telah dilakukan oleh Islam tidak membezakan dan mendiskriminasikan agama lain dan boleh hidup aman damai.

Berdasarkan kepada maklum balas yang kita terima daripada peserta sebuah bas rombongan ini menunjukkan orang India memberikan reaksi yang amat positif.

Usaha PERKIM Putrajaya ini mendapat sokongan dan bantuan dari Ustaz Mohamad Nazir Zakaria Pengerusi PERKIM Putrajaya yang pernah belajar di Pondok Pasir Tumboh Kota Bharu Kelantan.

Terima kasih juga diucapkan kepada Tuan Haji Zulkefli b. Wahijan Nazir, Pengerusi Surau al-Muhsini Petronas Twin Tower yang menghulurkan bantuan kewangan bagi meringankan pihak PERKIM Cawangan Putrajaya dalam melanjalankan program tersebut.

Rombongan ini juga berkesempatan beramah mesra dengan YAB Tuan Guru Menteri Besar Kelantan, di rumahnya di Pulau Melaka. Tuan Guru adalah Pengerusi PERKIM Bahagian Kelantan.

No comments:

Post a Comment