Friday, July 3, 2009

SAYA BUKAN KAFIR

assalamualaikom,

Muallaf adalah orang yang mulia di sisi Allah. Seperti bayi yang baru lahir. Bersih tiada dosa pun. Saya pun selelu dengar mereka tersepit diperlakukan sedemikian.

Orang yang dah lama Islam tak semestinya mereka benar-benar menghayati cara hidup Islam. Apatah lagi pada zaman sekarang ni. Ibu bapa sebok dengan hal masing-masing. Tidak cukup masa untuk mendidik dan mengasuh anak. Kalau pun ada masa tapi tak berilmu atau tak berupaya untuk mengajar. Tetapi tak semua yang macam ni. Ada juga yang mampu mendidik dan mengasuh anak-anak menjadi manusia. Sebab itu masih ada lagi kaum Melayu yang beri sokongan kepada muallaf ni. Allah Maha Adil.

Orang-orang Muallaf ini memang perlu sabar sebab mereka ini mendapat hidayah Allah. Mereka sekarang ini telah kembali daripada kesesatan(revert) . Syukur alhamdulillah. Orang-orang melayu yang dah lama Islam ni kalau tak faham Islam sebenar-benarnya akan dihijab oleh semangat kemelayuan yang tebal. Mereka di dalam kepompong melayunya yang beranggapan melayu itu Islam. Tak perlu berakhlak baik agaknya. Mungkin kerana bila mereka mula mengenal dunia ini pandangan mereka hanya pada orang melayu yang semuanya beragama Islam. Banyak persekitaran yang menjadikan melayu begini. Salah satu daripadanya ialah suasana politik. Di Padang Mahsyar kelak amalan masing-masing lah yang akan membezakan antara satu sama yang lain.

Anak-anak Melayu yang melakukan kezaliman pada Muallaf ini adalah atas kejahilan dan kesombongan mereka dan mereka beranggapan yang salah bahawa orang melayu sahaja yang beragama Islam.
Maka orang yang baru 'revert' nak berdakwah pada mereka yang lahir daripada anak seorang Islam. Sebagai contoh. Kata mereka "mak bapak aku tak pernah tegur aku melepak kat tembok, ini pula orang yang baru 'revert'" Orang kata nak berdakwah mesti ada ilmu juga iaitu ilmu berdakwah. Sebab keadaan manusia sekarang dah semakin rumit kerana dipengaruhi oleh persekitaran yang kita sendiri cipta. Ini semua kerana kejahilan dan kesombongan mereka yang telah disebut tadi.

Memang benar sejak negara ini merdeka, bukan hanya 45 tahun, keadaannya masih sama dan mungkin lebih teruk.

Persoalannya suasana sekarang sudah menjadi teruk. Pengaruh persekitaran memainkan peranan yang besar. Walaupun ibu bapa mendidik dan menyekolahkan anak-anak. Macam-macam boleh mempengaruhi mereka di pertengahan jalan. Pergaulan, media, tekanan hidup dan bermacam-macam lagi.

Ibubapa mana yang hendak anak mereka jadi jahat. Siapa hendak anaknya jadi perompak, pencuri, pembunuh. samseng jalanan, bohsia dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment